3 مارس 2024- یک مطالعه همگروهی گذشته نگر اخیر که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، اهمیت حیاتی مراقبت از پا و قوزک پا را برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه که در معرض خطر زخم های پای مرتبط با دیابت(DFUs) هستند، برجسته کرد. بیمارانی که در سه ماه قبل از تشخیصDFU  مراقبت از پا و قوزک پا را از متخصصین پا دریافت کردند در مقایسه با کسانی که این کار را نکردند، نتایج بسیار بهتری را تجربه نمودند. از میان تقریباً 15000 بیمار بزرگسالی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، 18.4٪ قبل از تشخیص DFU، مراقبت های پا را دریافت کردند.

این مطالعه داده‌های بین سال‌های 2016 تا 2019 را تجزیه و تحلیل کرد و نشان داد که بیمارانی که مراقبت‌های پا را دریافت کردند، مسن‌تر بوده، با احتمال بیشتر مرد بودند و بیماری‌های همراه بیشتری نسبت به کسانی که تحت مراقبت از پاها قرار نگرفتند، داشتند. با این حال، آنها احتمال کمتری برای مرگ و/یا قطع عضو اصلی و همچنین کاهش احتمال قطع عضو به تنهایی را نشان دادند.

در طی یک دوره پیگیری متوسط 13.5 ماهه، 70 درصد از بیماران تحت مراقبت از پا در مقایسه با 74 درصد در گروه بدون مراقبت از پا، مرگ و/یا قطع عضو شدید را تجربه کردند. احتمال بقا در 36 ماه پس از این مراقبت ها، به طور قابل توجهی در میان افرادی که مراقبت از پا و قوزک پا را دریافت کرده بودند، بیشتر بود.

تحلیل رگرسیون چند متغیره ارتباط بین مراقبت از پا و مچ پا را بیشتر تقویت کرد و احتمال پیامدهای نامطلوب را کاهش داد. بیمارانی که چنین مراقبت هایی را دریافت کردند با احتمال 11 درصد مرگ و/یا قطع عضو کمتر، و 9 درصد احتمال قطع عضو کمتر، روبرو بودند.

این یافته ها بر اهمیت مراقبت پیشگیرانه از پا در کاهش خطر قطع عضو مرتبط با دیابت در میان بیماران مبتلا به نارسایی کلیه تاکید می کند. با توجه به اینکه دیابت یک بیماری مشترک رایج در میان افرادی است که توسط متخصصان کلیه تحت دیالیز قرار می گیرند، اطمینان از مراقبت منظم از پا و مچ پا می تواند به طور قابل توجهی نتایج و کیفیت زندگی این بیماران را بهبود بخشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/foot-care-may-prevent-diabetes-related-amputations-among-diabetes-patients-with-kidney-failure-on-dialysis-jama-125291